betulavia.blogg.se

Sápmi samernas land

Publicerad 2015-03-08 20:20:15 i Norrland,

  Avslutningsinlägget måste handla om samernas och deras land Sápmi som jag nu under 6 månader har levt och arbetat i. Ska för säkerhets skull säga att detta inlägg inte är den sanna sanningen, utan den sanning jag har läst mig till både på nätet och det jag hittat på biblioteket.
 
 
 Sápmi, samernas land,  består av de norra delarna av Norge, Sverige, Finland och Ryssland. De första kända bosättningarna är från den s.k. Komsakulturen och lämningar har hittats vid Norra ishavet vid Komsafjället i Alta kommun, Norge ca 9 000 f kr. Kanske stammar de från Brommekulturen, 12000–9000 f.Kr som var en renjägarkultur i nuvarande Danmark. Sveriges äldsta kända permanenta invånare tillskrivs brommekulturen. En bosättning i Segebro i närheten av Malmö och vid Schleswig i Nordtyskland, har bestämts till 13000 år gammal (radiokolmetoden).
 

 Mer troligt är att Samer härstammar öster ifrån i alla fall om man ska tro på språkforskarna, samiskan härstammar från den finsk-urgiska språkgruppen. Svenskan härstammar söder och väster ifrån den germanska språkgruppen. Språkforskare anser att samiskan tillhör ett av världens svåraste språk.

 

 Den romerska historieskrivaren Tacitus skrev, De lever som vildar… De har inga hästar, inte ens bostäder. Till föda använder de vilda växter, till kläder djurhudar och till bädd marken. Kvinnorna jagar som män. Jag undrar vilka som var vildar, Samerna som levde nära och av naturen eller Romare som skövlade och la under sig nästan hela Europa med vapen och skräck.

 
 Fram till 1300-talet var Samerna fria att följa sina renar vart de än begav sig. På 1300 talet börjar svenska, norska och ryska regenter bli intresserade av samernas land. Gustav Vasa försöker få sörlänningar att bosätta sig norrut i landet genom att ge dessa nybyggare skattelättnader. På 1600 talet börjar nybyggare bli så många att det börjar bli konflikter framför allt om nyodlad mark, jakt och fiske.
 

 1867 försöker man lösa det med odlingsgränsen. Jag trodde det bara handlade om att söder om gränsen var det enklare att odla än norr om. Men nej då, söder om odlingsgränsen där det gick att odla där fick nybyggarna bosätta sig och odla marken och fiska och jaga. Norr om odlingsgränsen där inget direkt växte det området fick samerna. Rättvist eller?  Bilder och viss text kommer från samernas museum i Jokkmokk Ajte. http://www.ajtte.com/

 Innan samerna mer eller mindre tvingades bekänna sig till den kristna tron, levde man nära naturen. Religionen var väl förknippad med naturen. I naturen härskade solguden, månguden, åskguden och vindguden. Men även fruktbarhetens gud, jakt- och fiskguden. Människan och naturen hörde ihop och utgjorde en helhet. För att leva i harmoni med gudarna offrades det till gudarna. Vid dessa offerplatser runt om i Sápmi, där fanns s.k. seitar (gudabilder). En seite är oftast en egendomligt formad sten eller trärot. Den som var mest förtegen med gudarna var medicinmannen, Nåjden. Till sin hjälp hade han sin spåtrumma för att förespå framtiden och blidka gudarna. Det mest kända offerplatsen var Passekårtje, en brant klippa som sköt ut från ett vattenfall. Denna för samerna viktiga plats finns inte längre, det vi idag ser är en grå betongbyggnad, Seitevare kraftstation. 

 

 Att kommunicera med gudarna gjordes genom att jojka och slå på trumman. Jojken representerar en av de äldsta och mest ursprungliga musikformen i Europa. I jojk är melodi och text inflätade i varandra och bildar den musikform som samerna är ensamma om i Europa.

 Fram till 1950 talet följde samerna sina renar året om, upp till fjälls på sommaren och ner i skogslandskapet under vintern. Hela bohaget förvarades i ackjor, pulkor som drogs av härkar, tama rentjurar, när det inte var snö användes härkar som klövjedjur. Idag bor ofta delar av familjen bofast i skogslandskapet där barnen går i skola och de unga samerna både män och kvinnor reser mellan skogslandskapet och fjället inte ovanligt med helikopter, kanske är man under ett par veckor uppe tills fjälls

 Att berätta om samer måste man också berätta om sameslöjd, duodji. Samerna har i alla tider hämtat sitt material från björken och renen till sina bruksföremål. Sedan kom kniven fram hos de allra flesta samer. Vissa arbeten jag sett är så noggrant gjort att jag bara genom att se objektet börjar tappa tålamodet.

  
 Runt 1900 var en mörk tid för samerna, eller ska vi ärlighetens namn säga att det är ett mörkt arv jag som icke same har att förhålla mig till. Många politiker och forskare såg då ingen framtid för samer och renskötsel som näring. Samtidigt etablerade sig rasbiologin som en legitim vetenskap, som genom kropps- och skallmätningar delade in människor i lägre och högre stående raser. 1922 beslutade Sveriges riksdag att instifta Rasbiologiska institutet, chef blev Herman Lundborg. Han och hans efterträdare företog under många år reser till Sápmi och mer eller mindre lurade samerna att ställa upp på kort med och utan kläder. Även skulle deras ansikten och skallar mätas, för att detta skulle bevisa deras IQ. Det enda det bevisade var väl IQ för den som stod bakom mätinstrumentet. Samerna räknades till de lägre, vilket rättfärdigade försöken att ha dem utanför den framväxande industrin och välfärdssamhället. Traditionell renskötsel gick bra men i övrigt skulle de skyddas från det moderna livet.

  Detta stycke kan göras mycket längre ang. hur samer sedan 1600 talet har diskriminerats på olika sätt genom att blivit avlurade sin mark med alkohol som betalning eller när svenska staten har lagt under sig stora delar av marken för vattenkraftsbyggnation eller gruvdrift. Härom kan vi tala i timtal. För och nackdelar, var hade Sverige stått idag om vi inte fått tillgång till världens renaste järnmalm. Eller tillgång till älvarna för vattenkraft, hur många kolkraft- eller kärnkraftverk hade vi inte haft idag. Ja, frågorna blir bara fler, faktum kvarstår att samerna är de som har blivit direkt drabbade genom att de har varit tvingade att flytta på sig till sämre marker för sina renar.  

 
 Samerna idag: Samerna i Norge gick samman 1989 och bildade sitt Sameting, Sveriges samer kom några år senare 1993. http://www.sametinget.se/  Sedan 1992 firas den 6 februari som samisk nationaldag och sedan 1986 finns en samisk nationalsång, Sámi soga, finns på youtube. I de olika sametingen försöker man möta sina Riksdagar och regeringar genom att vara remissinstans och förhandlingspart i frågor rörande Sápmi.
 
Jag tackar så ödmjukast för att jag fått se lite av Sápmi. Nu ska jag tillbaka till Skaraborgs havrefält och gånggrifter. Nu kommer denna bloggen och ta ledigt, tror jag, i några månader tills nästa fantastiska inre eller yttre resa går av stapeln. Tills dess må gott och ta hand om varandra. /lilian 
 

 Källhänvisning: Sápmi –om att vara same i Sverige, Nordiska Museets förlag. Samer informationsskrift, SSR:s kult o. utbildningsutskott. Samerna ett gränslöst folk, Lars Rask. Samer –ett ursprungsfolk i Sverige, Regeringskansliet och Samernas historia, Per-Guttorm Kvenangen.

 

 

Om

Min profilbild

Björks resor

Kvinna mitt i livet med många funderingar.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela